Alfa Romeo

Het succes van de Alfa Romeo naam is niet bereikt zonder slag of stoot. Alfa Romeo is gebouwd door te leren van fouten en door voertuigen met een unieke stijl en superieure prestaties uit te rusten.

Opgericht in 1906 door Alexandre Darracq, is Alfa Romeo begonnen onder de naam van de Società Anonima Italiana Darracq. Drie jaar later, stond het bedrijf op de rand van faillissement. De eerste auto's waren niet krachtig genoeg, niet betrouwbaar genoeg en in het algemeen ongeschikt voor de lokale omstandigheden. Voor de bevordering van een nieuw imago, veranderde het bedrijf haar naam in ALFA, wat staat voor Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.

Alfa Romeo

Nicola Romeo kocht in het bedrijf in 1918, nadat de Eerste Wereldoorlog was afgelopen. Op dit punt, produceerde A.L.F.A. alleen tractoren, spoorwegmaterieel en vliegtuigmotoren. Omdat de oorlog voorbij was, waren deze producten niet meer nodig. Het bedrijf begon weer met de bouw van auto's. Het bedrijf kreeg een nieuwe naam: Alfa Romeo.

In de jaren '80 begon Alfa Romeo met haar kennis verkregen uit de luchtvaart-technologie om turbomotoren te bouwen. Met een wigvorm, was de Alfa 33 een nieuwe en moderne stijl van de tijd. In 1992 heeft Alfa de 155 gemaakt, het was de eerste middelgrote auto met voorwielaandrijving.

Binnen vijf jaar, krijgt Alfa Romeo vier prijzen voor zijn prestaties. In 1998 krijgt de Alfa 156 de prestigieuze "Auto van het Jaar"-prijs van de International Car Press. De Alfa GTV werd bekroond met "The Golden Steering Wheel" in 1995, en in 2000 kreeg de Alfa 147 dezelfde titel. In 2001 werd de Alfa 147 nog beloond met de naam "Europese Auto van het Jaar".

Het succes van de Alfa Brera begon in 2002 toen hij op de Motor Show in Genève van Auto Week "Best of Show" won. Hetzelfde jaar kreeg de Alfa Brera de naam "de meest fascinerende auto", en "een van de meest elegante auto's ter wereld" op de Super Car Rally in Parijs, en "de mooiste coupe ter wereld" in 2004.

De Alfa Brera bleef in 2006 succes houden. Hij won drie prijzen in hetzelfde jaar: "Beste Design" door Autocar Magazine, "Best Coupe" bij de Kroatische Car of the Year Awards en de eerste prijs als "Europese Auto van het Jaar 2007" in Japan.

Alfa Romeo werd in 2006 nog meer geprezen toen de Alfa Spider cabrio op de Geneva International Motor Show werd verkozen tot "Cabrio van het Jaar". Niet veel later won de Alfa 159 een vijf-sterren NCAP rating in Europa en een design-award door Fleet Wereld Honors.

Ten slotte won de Alfa 8C Compitizione in 2006 de 'BMW Group Design Award" en de "Villa d'Este Design Award" en werd uitgeroepen tot "Best Production Car" door Car Design.